وجود MTBE در بنزین تولید داخل از موارد دیگری است که کارشناسان به آن اشاره می کنند: بنزین ایران، عمدتا دارای مواد افزودنی به نام MTBE است که به شدت سرطان زاست. بنزین های اروپا که توسط پالایشگاه هایی با فناوری جدید تولید می شوند، فاقد این ماده افزودنی سرطان زا هستند و همان طور که تولیدات پالایشگاه بندرعباس نیز نیازی به افزودن این ماده سرطان زا ندارد، ولی به تولیدات بقیه پالایشگاه های قدیمی با فناوری منسوخ باید سرب یا MTBE اضافه کرد.» 
مسئله ای که نعمت بخش به آن اشاره می کند، از سوی کهگیلویی نیز تایید می شود: سرب باعث افزایش بهسوزی و آرام سوزی بنزین می شود و در واقع عدد اکتان بنزین را بالا می برد اما چون ترکیبی بسیار مضر بود، استفاده از آن ممنوع شد و MTBE جایگزین آن شد؛ ترکیبی که پس از مدتی سرطان زا بودنش محرز شد و در حال حاضر استفاده از آن در اروپا و آمریکا ممنوع شده است، اما مشکلات فنی در بسیاری از پالایشگاه های ما مانع از حذف این ترکیب مضر از بنزین های ایرانی است. 
گوگرد:
میزان گوگرد در بنزین ایران از دیگر مواردی است که دبیر انجمن خودرو سازان به آن اشاره می کند: میزان گوگرد بنزین ایران حدود هزار PPM است و این در حالی است که میزان گوگرد بنزین اروپا PPM ۵۰ است؛ یعنی بنزین ایران ۲۰ برابر استاندارد ۲۰۰۴ اروپا گوگرد دارد که این ذرات، قابل سوختن نیست و همراه با دود اگزوز در هوا پخش شده، وارد ریه های مردم می شود. 
در مقابل این اظهارات، مدیر نظارت بر آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، میزان گوگرد در بنزین را مناسب ارزیابی می کند: در استاندارد یورو.۲ میزان گوگرد مجاز PPM۵۰۰ است که در استاندارد یورو.۳ باید به PPM۱۵۰ برسد 
وی ادامه می دهد هرچند در استاندارد هایی که شرکت نفت تعیین کرده است مقدار مجاز گوگرد را هزار PPM تعیین کرده که به نظر می رسد ۲ برابر استاندارد یورو۲ است، اما در عمل آزمایش های ما ثابت می کند که میزان گوگرد بنزین مناسب و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ PPM است. 
با این اوصاف و با وجود اینکه همه کارشناسان استفاده از بنزین با اکتان ۹۵ را برای خودرو ها توصیه می کنند، به نظر می رسد تا هنگامی که پالایشگاه های ما از نظر فنی، توانایی تولید بنزین با این کیفیت را ندارند و فقط در بنزین های سوپر این کیفیت موجود است، راننده های ایرانی چاره ای جز استفاده از بنزین سوپر ندارند. 
هرچند که در بسیاری از شهر ها این نوع بنزین وجود ندارد و حتی در تهران هم بنزین سوپر به میزان کافی یافت نمی شود، مسئله ای که از سوی مدیر نظارت بر آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هم تایید می شود. 
هرچند که این کارشناس فرهنگ عمومی را هم در این مسئله دخیل می داند: تا زمانی که مردم ما به درستی تفاوت میان عدد اکتان بالا تر بنزین را ندانند، ما شاهد این اتفاق هستیم که ماشین های آخرین سیستم از بنزین معمولی که به هیچ وجه با موتورخودروی آنها سازگار نیست، استفاده می کنند؛ عملی که علاوه بر افزایش میزان سوخت و آلودگی هوا، آسیب دیدن موتور ماشین را نیز به دنبال دارد.
http://nybookmark.com/story6489329/تعمیر-پمپ-وکیوم-در-تهران
 

خط مشی و کنترل فرایند

وجود گوگرد و MTBE در بنزین

بنزین ,های ,گوگرد ,میزان ,استاندارد ,mtbe ,میزان گوگرد ,است که ,در بنزین ,استفاده از ,از بنزین ,میزان گوگرد بنزین ,شرکت بازرسی کیفیت

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

آموزش php (وبلاگ یک پی اچ پی کار) عایق ساختمان استخر کلیه سطوح eksirshop .::پایگاه اطلاع رسانی دهیاری دیزج خلیل::. HajiLand | حاجی لند حفاظ باغ دستگاه دسته بندی پودری AQUA PLAZA شرکت پودر لاستیک کویر قم میثم اقاجانلو